Goede wijn behoeft geen krans, maar moet vooral goedkoop zijn. Dat lijkt een beetje de gedachte achter Wijnvoordeel.nl, bekend van de “sodeknetter” reclames. Het reclamebudget is flink, want de reclames van Wijnvoordeel.nl komen bijzonder vaak langs. Zien we dat budget ook terugkomen in de manier waarop de site in elkaar zit? En kunnen we ook wat leren als (online) marketeers van deze webshop? Tijd voor een grondige analyse.

Het startpunt: de reclame

Voor veel bezoekers zal de reclame het startpunt zijn voor het bezoeken van de webshop. De laatste weken is de Goldisch Pink de wijn die sodeknetters voordelig is:

Ok, dat lijkt me wel wat. Ik kruip achter mijn laptop.

Op naar de website!

We komen binnen op de homepage:

homepagewijnvoordeel

We zien direct dat we kunnen doorklikken naar de Goldisch Pink [1]. Maar ook als we niet op de homepage waren geweest, konden we altijd de Goldish Pink nog makkelijk vinden. In de header is een extra call to action opgenomen [2]. Dat zit dus wel goed. Wat valt er dan allemaal nog meer op? Bovenin de site zien we de Unique Selling Points van Wijnvoordeel.nl. Zozo, beoordeeld met een 8,5 en ook nog een snelle levering [3]?  Gek alleen dat bij Truspilot het cijfer 8,0 staat [4]. Waarom is dit verschillend? Vooruit, beide cijfers zijn hoog, dus dit zien we dan maar even door de vingers.

Dan zien we “Snelle levering” en “Laagste Prijs Garantie” staan. Helaas levert het klikken op deze iconen geen aanvullende informatie op. Dan maar even kijken bij de veel gestelde vragen of hier meer informatie over is. Maar helaas, ook hier geen extra info over deze garantie:

laagsteprijsgarantie

De meest concrete belofte die we zien is de “Gratis thuisbezorgd vanaf €50 met iDeal claim” [5]. Kijk, dat schept duidelijkheid. En ze zijn al sinds 1999 bezig, dit schept toch ook wel vertrouwen.

Ook is het positief dat we precies zien welke aanbiedingen er in de roterende banner zitten. Dat is al een stuk beter dan alleen die rondjes waar je op kunt klikken. Toch, die sliders zijn meestal niet zo’n goed idee, simpelweg omdat we de aandacht niet zo goed kunnen vasthouden voor al die verschillende boodschappen. Maar als je het dan toch doet, doe het dan met duidelijke labels zoals Wijnvoordeel.nl dit doet.

Goed, laten we eens de link “Naar de Goldish Pink” volgen:

We zien nu dat we op een soort zoekresultaat uitkomen met alle “Goldisch” wijnen. Nu gaat het in totaal om 3 wijnen, maar ik wil toch naar de Goldisch Pink? Toch is het vrij duidelijk dat we de bovenste moeten hebben. Wel opvallend dat de andere aanbiedingen op de homepage in de roterende banner wel direct linken naar de “Wijndetailpagina”. Die krijgen we te zien als we op “Bekijk details” klikken.

De “wijndetailpagina”

En zie daar, de pagina met alle info over deze prachtige bubbel:

Eerst zien we de prijs en de korting weer terug [1], maar hiervoor staat een 6. Je moet weten dat het hier om het aantal flessen gaat, maar dat staat in principe nergens. Klik je hierop, dan zie je dat je deze wijn alleen per 6 stuks kunt kopen. Dat zal dan wel per doos zijn. Oh, over de van/voor prijzen is ook nog het nodige te zeggen, maar daarvoor kun je het beste dit artikel lezen.

Hieronder zien we dat je de wijn kunt delen en printen [2]. Dit is vrij prominent in beeld, maar hoe belangrijk zijn deze opties eigenlijk? Is een verlanglijstje functie dan niet handiger?

Als we meer over de wijn zelf willen weten, dan kunnen we de tekst lezen maar ook klikken op “meer specificaties” [3]. Geen idee, waarom zit dit onder een link hebben geplaatst. Misschien dat het klikken hierop ervoor zorgt dat je geretarget wordt? Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken.

Ook zien we het predicaat “Mild & Zoet” staan [4]. Dit lijkt een soort classificatiesysteem te zijn. Maar voor de wijnleken (zoals ik), is het vooral interessant bij wat voor soort gerechten dit het beste past? Die info kan ik hier niet uit opmaken.

We zien ook dat anderen deze wijn hebben beoordeeld (maar liefst 306). Maar het gekke is dat ik er zelf zo ook op kan klikken en een beoordeling kan geven, terwijl ik die hele wijn niet heb gekocht [5]! Probeer het zelf maar eens. Ook ontbreekt er extra info over deze wijnbeoordelingen of geschreven wijnreviews van consumenten.

Ik kan wel inzoomen op de wijn [6] en een mooie indruk krijgen van de fles. Het zou natuurlijk helemaal top zijn als er ook foto’s zijn van de achterkant (etiket) en hoe die 6 flessen in de doos zitten. Dan krijg je een nog betere indruk van wat je krijgt.

We zien ook dat de Goldisch Pink in het nieuws is geweest bij Editie NL [7]. Prima wijn, aldus de sommelier in het filmpje. En dan hebben we ook nog eens de commercial zelf [8], is dat niet een beetje overkill?

Gelukkig hebben we nog de omschrijving van de wijn zelf [9]. Persoonlijk voelt de tekst behoorlijk afstandelijk. Zou het niet een idee zijn om een meer persoonlijke tekst hiervan te maken, geschreven op titel van een Wijnvoordeel sommelier zelf?  En concretere adviezen bij welke gelegenheden de wijn is aan te raden zouden ook mooi zijn.

Het bestelproces

Oke, we gaan toch een doosje bestellen. Dus klikken we op “klik en bestel” en komen zo op de winkelwagen:

Opvallend is dat de totaalprijs bovenin (€ 29,94) afwijkt van de prijs onderin (€35,89). Gevalletje inclusief/exclusief  verzendkosten:

geenBTWDit is niet consistent. Als consument verwacht ik dat deze prijzen gelijk zijn. Maar nee dus. Dit is een gevalletje “sticker shock“, iets waar consumenten een gruwelijke hekel aan hebben.

Even terug naar de winkelwagen. We hebben recht op gratis verzending vanaf € 50 met iDeal [3]. Helaas, met 1 doos met 6 flessen komen we hiervoor niet in aanmerking. De melding is vrij prominent, maar waarom pas in de winkelwagen? Waarom niet op de vorige stap dit noemen: “Bestel 2 dozen en betaal geen verzendkosten”. Nu kom je daar pas achter nadat je de melding in de winkelwagen ziet. Ok, dus we passen ons aantal aan zodat we boven de €50 uit komen:

Maar nog steeds zien we die verzendkosten staan! Doe ik nu iets fout? De melding in het paars staat er ook nog steeds, zou het niet fijn zijn als deze melding zou bevestigen dat ik wel recht op gratis verzending heb, maar dat dit pas later in het proces er nog vanaf gaat? Dat is namelijk wat er aan de hand is. Maar het feit dat je erover moet nadenken, maakt het al gebruiksonvriendelijk.

Oke, we gaan toch maar even door met bestellen:

Omdat het mijn eerste bestelling is, ga ik iets bestellen zonder account. Gelukkig is dat mogelijk. Vervolgens kan ik eenvoudig mijn persoonsgegevens invullen en met mijn postcode wordt ook het juiste adres gevonden. Alleen wel gek dat bedrijfsnaam en kvk-nummer velden altijd zichtbaar zijn [1]. Waarom niet de simpele vraag stellen of je als consument of bedrijf bestelt en alleen bij bedrijf deze gegevens te tonen?

Ook zou het gebruiksvriendelijker zijn om het afleveradres niet in een andere kolom te plaatsen [2]. Dit maakt het bestelproces onrustig en niet lineair. Waarom niet een aangevinkt veld “factuuradres is gelijk aan afleveradres” gebruiken onder “Mijn gegevens”, waarbij er het uitvinken hiervan extra velden beschikbaar komen om een alternatief afleveradres in te vullen?

Er wordt toch een poging gedaan om een account aan te maken [3]. Prima, proberen mag altijd. Ik doe het niet, maar voor de mensen die dat wel willen doen, zou het mooi zijn om iets meer te vertellen over de wachtwoordeisen die er zijn. Dat voorkomt onnodige irritatie als wachtwoorden niet aan de eisen voldoen. En dat je het wachtwoord niet kunt kopiëren en plakken onder “bevestig wachtwoord”? Dit artikel doet een aantal goede suggesties om dit onderdeel te verbeteren.

Ok, dan kunnen we nu eindelijk de betaalmethode kiezen [4]. En dat is natuurlijk iDeal. Waarom is deze keuze vooraf niet aangevinkt, en het akkoord gaan met de voorwaarden wel [5]? Dat is tegen de regels van het Thuiswinkel Waarborg, dus misschien moeten die eens even gaan bellen met Wijnvoordeel.nl? Opvallend is wel dat ze keurig vermelden dat er een bestelling “met betalingsverplichting” gaat plaatsvinden [6]. Hiervoor is recent strengere wetgeving van kracht geworden waarin deze melding verplicht is. Wel gek dat ze dit dus keurig doen, maar het vinkje wel default aangevinkt staat.

En dan ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er gaat gebeuren als ik op de knop “Bestelling versturen” klik. Ga ik dan naar iDeal, krijg ik een mail? Iets meer toelichting zou gewenst zijn.

Conclusie: werk aan de (wijn)winkel

Er zitten toch een paar dingen niet helemaal lekker op Wijnvoordeel.nl. Met name de onduidelijkheid over de gratis verzending kan veel bezoekers op het verkeerde been zetten. Maar er zijn ook genoeg punten die Wijnvoordeel.nl wel goed oppakt (inzoomen op wijnen, roterende banner met duidelijke labels, video). Toch zou ik adviseren om een klein deel van het reclamebudget te besteden om de site op een aantal punten gebruiksvriendelijker te maken, dat zal de investering dubbel en dwars waard zijn.

Deze review is uitgevoerd op woensdag 6 augustus 2014.  Als er dingen zijn aangepast, dan heeft Wijnvoordeel dit artikel gelezen en de aanpassingen doorgevoerd 🙂

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *